lördag, april 04, 2009

Gatukonst

Trainspotting, planespotting och nu artspotting. En sysselsättning som är helt gratis och väldigt kul är att leta snygga konstverk på gatan. Jag är väl kanske inte aktiv i mitt letande men jag vill gärna dokumentera dem med kameran när jag får möjligheten. Läste förra året på Nadias blogg om ansikten i sten, se här och här. Blev väldigt fascinerad av de vackra målningarna men tänkte inte så mycket mer på det. För några veckor sedan såg jag bilderna igen, nu hos Navid Modiri, och fick nu veta att mannen bakom verken heter Joakim Stampe. Bestämde mig för att åka dit och fota och till min glädje var Joakim där och målade. Fick veta att han inte funderar så mycket på vad han ska måla utan det kommer naturligt för honom efter en stund. Polisen gillar visst inte hans arbete, men de kan inte göra så mycket då han använder sig av vattenbaserad färg. Kul ändå att han kan fortsätta och förgylla den gråa verkligheten lite.

Blandad gatukonst:

Guldheden




Röda sten






Oljevägsmotet


Ringön

3 kommentarer:

  1. Visst är dom fina?! Så himla fina. Kul att du stötte ihop med konstnären.

    SvaraRadera
  2. Hej!

    Jag heter Anders Linder och arbetar med en miljökonferens som ska vara i maj och jag skulle vilja skicka information till dig.

    Är du intresserad av detta och vill ha mer information så kan du höra av dig till anders.linder@prat.se

    Tack på förhand!

    Anders

    SvaraRadera
  3. Nadia, ja jag gick med ett leende på läpparna när jag var där. Jag är inte så mycket för traditionell konst, men jag gillar när man tar detta från de fina rummen till gatan. De uppskattas på ett helt annat sätt då.

    Anders, jag mailar dig.

    SvaraRadera