lördag, april 04, 2009

Geoff Berner

Vad jag kommer sakna i april är att inte se Geoff Berner när han besöker vårt land. Jag vet inte hur det kommer sig, men bortsett från den fula skräniga musiken jag lyssnar på i vanliga fall, lyssnar jag väldigt mycket på traditionell östeuropeisk musik, gärna judisk eller romsk klezmer. Geoff spelar judisk klezmer fast med engelska texter och är kanske lite mer ful och primtiv. Han blandar fyllesånger med låtar om religion och politik och texterna är väldigt fyndiga och lite humoristiskt torra även om de i grunden är seriösa. Den 18:e april spelar kanadensaren sin speciella punkiga klezmer i Göteborg. Har ni möjlighet ska ni definitivt se honom.

Spelningar

April 18 - Stockholm, Sweden - KGB

April 20 - Göteborg, Sweden - Mitt Andra Hem, Andra Långgatan 29

April 22 - Malmö, Sweden - Bodoni

Jag har faktiskt gjort ett litet undantag när det gäller köpstoppet. Eller egentligen tycker jag inte att det är ett undantag. Gav en kompis 200 kr i december för att köpa Geoffs "Klezmer Mongrels" när han var Nederländerna. Han kunde inte hitta skivan men behöll pengarna och köper den åt mig nu i april istället när skivan släpps i skandinavien. Tycker inte att jag fuskar, pengarna bytte ägare redan i december så man kan säga att leveransen dröjer fyra månader.

3 kommentarer:

  1. Man kanske skulle ta sig till KGB då. Jag gillar också sådan musik. Vemodigt och vackert.

    SvaraRadera
  2. Hi Rune,
    If you can hitch hike down to Malmö, I'll put you on the guestlist at bodoni, that way you can watch Geoff without breaking your New Years Resolution

    SvaraRadera
  3. Theodor, det tycker jag absolut att du ska göra. Om inte så för det underhållande mellansnacket. Han avbryter gärna mitt i en låt för att förklara texterna lite mer ingående och vad de betyder. Han försöker också föra en dialog med publiken även om det inte alltid går så bra.

    Iain, that sounds very tempting. However it's in the middle of the week and I have to be at work on Thursday. I'll get back you soon if I can fix the logistic problems.

    SvaraRadera