söndag, april 12, 2009

Lästa böcker

Något jag har gjort mer än förut är att läsa böcker. Jag har alltid läst mycket även om det varit mer till och från de senaste åren. Jag har av naturliga skäl mer tid att lägga på läsandet plus att jag läser romaner igen. Jag slutade för några år sedan att läsa romaner, och höll mig mest till faktaböcker. Jag tyckte att romaner var bortkastad tid och det var bättre att jag lärde mig något. Problemet är att faktaböcker sällan ger samma form av njutning där man sugs in i historien och sträckläser i timmar. Det gör i alla fall inte jag när jag läser faktaböcker. De är ofta träliga att ta sig igenom och det blir därför inte så mycket läsande. Jag är därför glad att jag åter fick lusten att läsa mer förra året, har det blivit mer av en vana nu. Jag har den senaste månaden läst två böcker som med lite god vilja kan sägas ha en koppling till anarkismen, Primal Screamer och Den långa flykten.

Primal Screamer skrevs av sångaren, målaren och författaren Nick Blinko 1995. Den är kanske mest intressant för dem som är inbitna fans av bandet Rudimentary Peni. Rudimentary Peni som fortfarande är aktiva placerades i facket anarkistisk punk och räknas idag som en av de mer klassiska banden i genren. Även om musiken påminner mycket om punk var det texterna som skilde dem åt från de andra banden. De var mer Lovecraft-inspirerade, och det är med den gamle skräckmästaren som inspirationskälla han skrev Primal Screamer. Det är en semibiografisk historia där det är svårt att veta vad som är verklighet och fantasi. Boken handlar om en psykiater och hans samtal med en självmordsbenägen ung kille (Nick). För att bota ynglingen utövar han primalskriksterapi och det är genom psykiaterns dagboksanteckningar vi följer historien. Boken är klart läsvärd, men har sina brister. Nick Blinko är ingen författare, men han visar onekligen att han har talang för skrivandet. Den har blivit lite av en kultbok, och det är väldigt svårt att hitta boken. Den trycks inte i fler utgåvor, men ibland kan man hitta den på Amazon eller eBay. Du får däremot vara beredd att hosta upp mycket pengar för den. Hittade den på Amazon och den billigaste gick loss på 82 dollar. Alternativet är gå in på Nick Blinkos "officiella?" sida på MySpace och hämta den där.

Mer läsning: Andra talanger hos Nick Blinko


Representing the End of All Forms of Oppression; Religious Political & Emotional.


Jag kände inte till Richard Adams och hans bok Den långa flykten förrän jag hörde talas om det anarkistiskt lagda bandet Fall of Efrafa. Bandet har lagt hela mytologin om kaninerna som måste fly till sitt musikaliska koncept.

Fall of Efrafa represents the fall of all forms of oppression, be that religious, political and emotional. We played on the religious metaphor in the original book; the rabbit ‘religion’ mirrors christianity - a holy trinity. ‘Frith’ - their god, ‘El Ehrairah’ - the christ figure and ‘Inle’, the holy spirit. Our artwork and lyrics reflect the idea that this society is struggling to turn away from these ideologies in the face of adversity, to rely on one another instead of false deities. To us, ‘Efrafa’ represents humanity, and ‘owsla’ which means guardian, the last vestiges of nature. The story plays out as a war between these opposing sides.


Efter att jag sökte lite på nätet förstår jag att boken räknas som en barnbok och i många recensioner skrivs det att den lästes när de var barn. Jag vet inte i vilket syftet den skrevs, men det är klart att den kan tolkas annorlunda än som bara en mysig barnbok. Den har en allegorisk karaktär och kan därför också passa vuxna läsare. Boken handlar om en grupp kaniner som flyr sin koloni då människan är på god väg att förstöra den. I sökandet efter frihet stöter man bland annat på andra kaniner som har byggt upp en fascistisk koloni och våra hjältar måste återigen fly. Boken är väldigt spännande och det är lätt att känna med de modiga kaninerna. Det är utan tvekan den bättre boken av de två och jag tycker verkligen att ni ska läsa den. Om ni läste den som barn, läs den igen, jag tror faktiskt ni kommer ha större utbyte av den nu.

Mer läsning: Fall of Efrafa

10 kommentarer:

  1. Jag är glad att jag tittade in här hos dig, tack för tipset. Jag hade nog inte kommit på tanken på att läsa "Den långa flykten". Visst finns den som film också? Har för mig att jag såg den som ganska liten men som du säger så får den säkert ny innebörd nu. Som "Gullivers resor"...den blir helt annorlunda nu mot då.

    SvaraRadera
  2. Precis, ska faktiskt läsa "Gullivers resor" igen. Jag förstår säkert samhällskritiken på ett annat sätt än vad jag gjorde då, om jag alls var medveten om den. Läste att den delades upp så att den blev mer barnvänlig, det är möjligt att jag läste den versionen när jag var liten.

    "Den långa flykten" finns som tecknad film, men jag är lite osäker om jag vill se den. Den ska ändå vara riktigt bra vad jag förstått och ska även vara riktad mot en äldre publik.

    SvaraRadera
  3. Hallå har du fastnat i bokträsket? Eller kanske är det årstiden, det är fler bloggar som inte uppdateras lika ofta som tidigare, men här har det varit tyst väldigt länge. Kanske du tröttnat helt och hållet på bloggandet?

    SvaraRadera
  4. Haha, jag vet att jag inte uppdaterat på länge och ska jag vara ärlig tröttnade jag rejält på att blogga och att läsa andras bloggar. Men jag ska sätta igång och skriva igen. Inte så ofta kanske, men jag ville trots allt dokumentera mitt köpstopp så det kommer fler inlägg snart.

    SvaraRadera
  5. Du får uppdatera bloggen mannen!

    SvaraRadera
  6. Hallå Rune, hur går det med köpstoppet?

    SvaraRadera
  7. Rune, hur går det med uppdateringen :-)

    Vi hörs.

    SvaraRadera
  8. Det är verkligen en fantastisk bok. Jag läste den första gången som liten och har sen läst om den ett tiotal gånger. Av de som inte läst den avfärdas den snabbt bara efter en blick på omslaget, och det är väldigt tråkigt, för det är knappast en barnbok utan ett epos om kampen mot fascistoida ideologier och en otrolig utvecklingsroman för många av karaktärerna.
    Nu ska jag börja läsa den för mina barn för att få in dem på rätt spår!

    SvaraRadera
  9. Hej,

    Jag driver www.rensavinden.nu - en bortskänkessida med miljöinriktning (Vi skänker bland annat pengar till naturskyddsföreningen).

    Jag hittade er när jag googlade efter "eko blogg". Jag hittade ingen email så jag lämner ett meddelande här :).
    Är ni intresserade av ett ev. sammarbete? T.ex. byta text-länkar eller banners?

    MVH Erik

    rensavinden@gmail.com

    SvaraRadera
  10. Linn Boklund Frick25 september 2012 kl. 18:05

    Hej!
    Jag och min kompis går tredje året på Per Brahegymnasiet i Jönköping med en internationell samhällsinriktning. Som du kanske vet ingår det att man ska göra ett valfritt projektarbete det sista året som innefattar 100 poäng. Vi har valt att inrikta oss på att dokumentera människor som valt en alternativ livsstil och vi tror att du passar perfekt för oss. Du verkar väldigt intressant och vi skulle därför gärna prata med dig om ditt levnadssätt och dina åsikter. Har du lust och möjlighet att överväga saken skulle vi uppskatta det enormt. Vi tycker det är viktigt att belysa människor som bryter mot samhällets normer och vägbanor. Syftet är att få folk att reflektera över och kanske även kritisera deras egna ”Svenssonliv”. Öppna upp ögonen på folk helt enkelt. Presentera det ur din synvinkel och i din fördel.
    Kram
    Linn och Lovisa
    Kontakt:
    Linn.bf@hotmail.com
    0768-551243

    SvaraRadera