lördag, februari 07, 2009

Bojkotta rättvisemärkta produkter!


Det kan man läsa i dagens GÖTEBORGS FRIA. Jag försöker alltid köpa rättvisemärkta produkter om det finns och letar alltid efter symbolen för Fair Trade.

Varför ska det alltid vara så svårt att känna att man gör rätt? Att man bidrar till ett bättre samhälle? Att köpa rättvisemärkt har jag alltid sett som något bra, och på http://www.rattvisemarkt.se/ kan man bland annat läsa:

Rättvisemärkt är en oberoende
produktmärkning. När du väljer Rättvisemärkt bidrar du till förbättrade arbets-
och levnadsvillkor för odlare och anställda i utvecklingsländer.

• Odlare och anställda får förbättrade
ekonomiska villkor

• Barnarbete och diskriminering
motverkas

• Demokratin och organisationsrätten
främjas

• Lokalsamhället utvecklas socialt och
ekonomiskt

• Miljöhänsyn och ekologisk produktion
främjas

Enligt artikeln i Fria bidrar vi i själva verket till att upprätthålla en världsordning där de fattiga jobbar åt oss. De producerar det vi vill ha istället för att tillverka det de själva behöver.

Det är ju i-länderna som avgör vad som ska produceras och sätter världsmarknadspriserna för dessa produkter.
Samtidigt är det i-länderna som
sätter de höga priserna för förädlade produkter som exporteras till u-länderna. U-länderna har inte mycket att säga till om.
De kan bara fortsätta att producera det som de rika har behov av.


Som alternativ nämner artikelförfattaren Eddie Salgado rättvisehandelorganisationen ALBA. Den arbetar för att ändra på vad som ska tillverkas och hur det ska gå till. ALBA stödjer de lokala bönderna med resurser och kunskap och jobbar för att bönderna ska ta tillbaka sin jord. Eddie tycker att vi, för att förbättra villkoren för bönderna, ska sluta konsumera de produkter som kommer från länder utanför Europa.

Jag vet inte hur jag ska ställa mig till det här. Jag hoppas någon svarar Eddie i nästa veckas tidning så att det blir en debatt av det.

Hela artikeln finns här:
http://www.fria.nu/artikel/77497

5 kommentarer:

  1. Intressant tanke. Nu har jag inte läst artikeln (skall göra det) men rent spontant tycker jag också den känns lite galen.
    Och vad skall bönderna producera om inte sånt som folk vill köpa?
    Skall läsa artikeln nu innan jag skriver något mer.

    SvaraRadera
  2. Ska också ta och läsa artikeln noggrannt innan jag säger nåt men Rättvisemärkt måste ändå vara det "mindre dåliga" alternativet, säger första tanken.

    SvaraRadera
  3. Visst har ni rätt i att det kanske inte låter så genomtänkt, men det är möjligt att det finns något i det han säger. Efterfrågan styr vilket leder till att man anpassar sig till i-länderna. Samtidigt ger det rimligtvis en större inkomst till bönderna och bättre arbetsvillkor. Det är svårt att veta vad som är det bästa, men jag köper hellre rättvisemärkta bananer än att stödja Chiquita.

    SvaraRadera
  4. Är det inte att rikta kritiken åt fel håll? Är det inte så att Fairtrade är något som försöker göra det bästa utifrån rådande förhållanden? Att börja rikta kritik som världsordning där de fattiga jobbar för de rika känns ju rätt befängt. Nu borde jag kanske läsa artikeln innan jag riktar kritik mot den, men visst känns det väl ändå som Fairtrade är något positivt. Visst, det finns säkert brister och kritik är oftast bra.. Men det finns nog allvarligare saker att jaga upp sig över.

    SvaraRadera
  5. Tanken med Fair Trade är naturligtvis god, men det betyder inte att det är felfritt. Om man ska konsumera tycker jag dock att man ska köpa rättvisemärkt. Det är trots allt svårt att undvika att inte köpa varor som kommer utanför Europa och att då inte köpa rättvisemärkt känns lite skevt. Problemen rättfärdigar inte en bojkott, men artikeln har definitivt lett till tvivel ang fair trade.

    SvaraRadera