söndag, februari 22, 2009

ICA mot Coop mot Lidl

Jag har verkligen försökt, det har jag. Men det går inte så bra att minska på mina matkostnader. Förstår inte vad jag gör så fel. Visserligen storhandlar jag inte, men jag tror inte på det. Plus att det är lite svårt då man inte har bil. Däremot fick jag höra att jag alltid kan välja att handla mer på lågprisvaruhuset Lidl. Lidl ger mig negativa känslor, dels pga deras motvillighet mot kollektivavtal, problemen med arbetsmiljön för de anställa och avsaknaden av ekologiska och rättvisemärkta varor. Dels den uppmärksammade historien om maten de slängde som förgiftades för att förhindra att hemlösa skulle ta den. Så jag är lite tveksam om jag ska handla där.

Men hur är det med priserna? Är det så mycket billigare att det är värt att åka dit? Ambitiös som jag är åkte jag i helgen till ICA SupermarketBrunnsbo torg, Coop Stormarknad på Backaplan och Lidl strax utanför Backaplan. Satte ihop en lista på basvaror som jag ofta handlar och begav mig till Lidl. För att jämförelsen skulle bli så rättvis som möjligt försökte jag jämföra samma märken och helst ekologiska om det fanns. Om de inte hade samma märken skulle jag ta ett jämförbart märke. Problemet med den jämförelsen är att Lidl ofta har andra billigare märken vilket betyder en billigare matkorg. De har heller inte så mycket ekologiska alternativ så de fick till stor del styra valet. Om man bortser från att Lidl de helt saknar vegetariska produkter så visade det sig att Lidl är betydligt billigare än övriga. Sedan kom något överraskande ICA som tvåa och Coop strax efter.

Det betyder inte att jag kommer handla allt på Lidl, det går inte. Men jag ska försöka planera lite bättre så jag ska dela upp det på de tre butikerna beroende på vad jag behöver. Och skulle jag inte vara så lat så skulle jag handla lite oftare på Willys.

4 kommentarer:

  1. Vad intressant! Och nästan hela skillnaden på potatis och spagetti!

    Kul undersökning.

    SvaraRadera
  2. Det var faktiskt ganska kul att leka grävande journalist inne på butikerna och anteckna priserna. Spagetti var lite svårt. Började på Lidl där de hade väldigt få sorter, men de hade paket på 500 g som var väldigt billiga. På Coop och ICA var de flesta på 1000 g, och några enstaka på 500 g. Hade jag valt 1000 g hade kanske skillnaden varit lägre.

    SvaraRadera
  3. Kul grej!

    Kan inte du tipsa om sidan ett klick för skogen (www.ettklickforskogen.se)? Där går man in och klickar, och för varje klick (som är helt gratis för den som klickar) skänker sidans sponsorer pengar som går till att rädda svensk gammelskog. Just nu kämpar man för att rädda Verles gammelskog i närheten av Göteborg, och det är bråttom! Innan den 19 mars måste man ha pengarna. All hjälp behövs!

    SvaraRadera
  4. Har du testat att storhandla? Om man inte gör det så blir det lätt att nåt extra slinker med, och ju fler ggr i vackan man handlar, desto mer onödigt blir det ju. Jag vet att det är bökigt när man inte har bil, jag sparade barnvagnen och körde maten i den. Det går alltid att lösa på nåt sätt, samåk med någon, skaffa cykelkärra eller cykelkorgar. Ryggsäck på ryggen och väska på pakethållaren. Eller en sån här väska på hjul som gamla tanter brukar dra.

    SvaraRadera