tisdag, mars 17, 2009

Ett enklare liv - att jobba mindre

Bild: www.andysinger.com

När jag började mitt konsumtionsfria år hade jag knappt hört talas om downshifting, voluntary simplicity eller frivillig enkelhet. Nu förstår jag däremot att det är det jag hela tiden strävat efter även om jag fortfarande inte riktigt vet vad det egentligen betyder. Ett enklare liv kan betyda så mycket. För mig måste det ändå vara främst materiell enkelhet jag strävar efter och att äga mindre saker. Det kan också betyda att man vill leva närmare naturen, att konsumera ekologiskt och kanske t om ta steget fullt ut och leva som freegan. Vad det också kan innebära är att arbeta mindre och dra ner på tempot.

Jag skulle absolut kunna tänka mig att att jobba mindre, och vem skulle säga nej till det. Vi måste lära oss att omprioritera vad som är viktigt i livet. Jag tror inte att det finns en mening med livet, jag tror likt Tor Nørretranders mer på slumpens ordning, men om det fanns en mening så är det knappast att arbeta så mycket som möjligt för att konsumera så mycket som möjligt. Det kan omöjligtvis skapa lycka. Mer fri tid åt människan leder enligt Christer Sanne också till mindre koldioxidutsläpp så både människa och miljö vinner på det.

Hur är det då med ekonomin? Kan den vinna på att vi arbetar mindre? Nederländerna införde på 80-talet vad som kallades för deltidsekonomi för att rädda ekonomin och skapa jobb. Däremot tänkte man inte så mycket på en grön skatteväxling så skatterna sänktes och den offentliga sektorn bantades. Deltid är samtidigt en kvinnofälla och i Nederländerna är det övervägande kvinnor som jobbar deltid. Mannen tar inte sitt ansvar och har oftast sin karriär som främsta mål. Då tycker jag det hade varit bättre om deltid kunde vara den nya heltiden, d.v.s. lagstadgad 6-timmars arbetsdag för alla. Frågan debatterades ofta för några år sedan, men har tappat fokus den senaste tiden. Med finanskrisen som väller över oss, borde sänkt arbetstid också leda till färre uppsägningar.

Mer läsning:
Samförstånd och skattelättnader botade
Holländarna jobbar mest deltid
Christer Sanne - rekyleffekten
Samhällets ekonomi klarar 6 timmars arbetsdag
Are Shorter Work Hours Good for the Environment?
Naturlagar, lönearbete och grön ideologi

7 kommentarer:

  1. Mycket bra inlägg och jag är helt med dig! Vägen till lycka kan bara inte vara arbete, arbete och åter arbete för att sedan på den lediga tiden konsumera upp det som man arbetat ihop, om man orkar vill säga. :) Känns som vi är på god väg att helt tappa bort vad som är viktigt i livet och det är inte lätt att hitta tillbaka.

    SvaraRadera
  2. Tja, jag kan inte annat än hålla med, på alla punkter.

    SvaraRadera
  3. jag har downshiftat rejält. Köpstop hela 2009 och nu är jag ledig på fredagar...känns dock konstigt...kroppen och hjärnan hänger inte med...jag blir lätt rastlös...och på fredagar tokstädar jag istället så att jag är helt slut! =)

    SvaraRadera
  4. Det är verkligen inte lätt att hitta tillbaka. Tillväxt är något man läser och hör ofta och resultatet av det är at det bara blir mer och mer av allt. Vi vill ha allt och vi ska ha det nu. Högre tempo, mer arbete, mer konsumtion, mer karriär, mer pengar, mer tid, mer lycka, mer fritid osv. För mig personligen så har det här med enkelhet lett till att jag faktiskt känner mig lite gladare och har mer energi.

    minna, jag tror du har fått en släng av abstinens :) Men som vi alla vet så släpper besvären efter en tid och du kan njuta av dina lediga fredagar.

    SvaraRadera
  5. Intressanta tankar.
    Och ja, vad man ångrar när man är 80+ och ligger på sin dödsbädd lär ju knappast vara att man inte ägnade mer tid åt sitt arbet.

    SvaraRadera
  6. Kom att tänka på ett samtal jag hade med en god vän under en period då denne var arbetslös . Han menade att eftersom samhället är uppbyggt för att skapa ett stort konsumtionsbehov och få människor att köpa, köpa, köpa så blir den som inte har någon möjlighet att konsumera(gå på bio, fika etc) exluderad och känner ett stort utanförskap. Och dessa ting som bidrar till en känsla av att stå utanför är ju på intet sätt livsnödvändiga.
    Tänk om fler kunde lära sig att leva med mindre!

    SvaraRadera
  7. Absolut, han har rätt i att nästan allt vi gör är uppbyggt kring konsumtion av något slag. Och det är svårt att säga nej till det utan att hamna i en egen liten privat bubbla. Det gäller att försöka bryta de vanor som styr vårt konsumtionsbehov.

    SvaraRadera