tisdag, mars 03, 2009

Recept mot katastrofen

I går visades dokumentären "Recept mot katastrofen" på SVT. Den följer John Webster och hans familj i Finland i deras försök att under ett år oljebanta. John har insett, precis som många av oss har gjort, att vi har ett personligt ansvar att minska på utsläppen av fossila bränslen. Nu vill John sluta konsumera olja, vilket innebär att bilen säljs, de tänker inte flyga, de byter el till en mer miljövänlig och de ska sluta köpa produkter inpackade i plast. Det innebär att de t.ex gör egen hårgel och tandkräm, allt för minska på konsumtionen av plast.

Även om det låter ambitiöst, tycker jag ändå de gör lite märkliga val. Finland hör till de länder med mest utsläpp av koldioxid per capita, och 2006 låg siffran på 11,1 ton. Att familjen Webster med sina 18 ton behöver se över sin livsstil är det ingen tvekan om. Sedan att de väljer att köra både bil och båt som drivs med biodiesel tycker jag låter lite skevt.

Men filmen var bra. Den var ganska lättsam och underhållande trots ämnet och den visade svårigheterna med att byta till en mer radikal livsstil. John måste även ta hänsyn till sin fru som själv säger att hon inte är en idealist och mest tycker det är jobbigt att maken hittat på sådana dumheter.

Filmen visas även på onsdag i SVT1 kl 14.55

Mer information:
Recipes for Disaster
Koldioxid per capita

2 kommentarer:

  1. Hej, kul att du har med rubriken "misslyckande" i ditt bokslut! Jag köpte två marabou chokladkakor igår på Ica. Är det ett misslyckande tro? Men jag röker inte o dricker inte.. NÅGON liten last får man väl ha? Och det är knappast någon risk att chokladen står och dammar som prylar har en tendens att göra, eller hur? Oj, vilket försvarstal det blev!

    SvaraRadera
  2. Jag tycker det är helt ok att köpa en chokladkaka på ICA. Man sätter sina egna regler för vad som är ok och choklad är också nyttiga. I alla fall den mörka. Då är det inte mycket till last tycker jag.

    SvaraRadera