fredag, mars 20, 2009

Uppföljning - cykelstatistik för nördar


Sedan jag började cykla till jobbet har jag använt verktyget Nokia Sports Tracker som tillsammans med min GPS i mobilen för en logg över cyklandet. Med programmet kan jag mäta hastighet, distans och tid plus andra mer eller mindre nördiga funktioner som t ex en höjdmätare. När du är klar med aktiviteten kan du spara den i den inbyggda kalendern och kan senare plocka fram statistik för passet och även visa rutten på en karta.

Det här verktyget är helt perfekt för mig då jag verkligen älskar statistik. Jag kan sitta och jämföra medelhastigheter och tider mellan olika dagar och följa min utvecklingskurva. Då jag också är väldigt tävlingsinriktad så jag vill gärna förbättra min tid och pressar mig ganska ofta när jag inser att jag kan få en bra tid. Snacka om lycka första dagen jag kom under 30 minuter. Det här gör att jag är mer motiverad att cykla bara för att programmet är så kul att använda.

I går passerade jag 50 mil totalt sedan jag började den 9:e januari och från att vara en otränad soffpotatis märker jag att det har gett resultat. Cyklar inte samma väg nu som när jag började men det går ända jämföra mellan första dagen och nu.

Totalt

Tid 13:e januari

Tid 18:e mars

Programmet finns att hämta här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar