fredag, mars 27, 2009

Såpnötter och tandkräm

Precis som koldioxidexperiment har jag upptäckt det som kallas tvättnötter eller såpnötter som gnistaliving kallar dem. Dessa frukter utsöndrar, i kontakt med vatten, ett lödder som rengör kläderna. Funderade lite på miljövinsterna, om det skulle löna sig eller inte. Frukterna kommer vanligtvis från Indien, men de är 100% ekologiska och 1 kg ska tydligen räcka ett år om man tvättar två-tre gånger i veckan. Man slipper dessutom alla kemikalier som vanligt tvättmedel innehåller. De frukter som gnistaliving importerar ska dessutom vara certifierade enligt "fair trade", så jag tycker fördelarna överväger stort. Ekonomiskt vinner jag också på det, det bör vara betydligt billigare om jag klarar mig på 1 kg under året.

Testade alltså tvätta med nötterna i veckan och jag var först lite tveksam om det skulle fungera, men det går alldeles utmärkt. Kläderna blev mjuka och luktade rent så jag ser ingen anledning att återgå till vanligt tvättmedel.

En annan sak jag funderat på är att tillverka min egen tandkräm. Jag blir så lätt inspirerad av andra och när jag såg dokumentären "Recept mot katastrofen" tänkte jag att jag också kan göra det. Har sökt lite på Internet och hittade ett recept som jag tror jag ska testa.

Enkel kaolin- och salttandkräm:

50 gr krita
10 gr kaolin
1 gr fint havssalt
40 ml glycerin (eller mer, för att få bra konsistens)
Smaksätt med ca 15 droppar eterisk olja, t ex pepparmint.

Så här gör du:

1. Blanda allt torrt
2. Tillsätt glycerinet
3. Smaksätt med eteriska oljor

Obs, blanda helst allt i mortel eller materedare, se till att allt noga blandas.
Sen finns det ett annat väldigt enkelt sätt:
Ställ en liten mugg med grovt havssalt i badrumsskåpet. Skölj din tandborste och doppa i saltmuggen. Borsta rejält både tänderna och tandköttet. Jag lovar, att du får rena, vita och friska tänder och frisk andedräkt.
Kanske inte så bra i längden för emaljen, men det blir säkert rent. Om ni har andra tips för enkla förbättringar som är bra för miljö och hushållskassan, lämna gärna en kommentar.

6 kommentarer:

  1. Men har tvättnötterna någon effekt? http://www.vof.se/forum/viewtopic.php?t=4778

    SvaraRadera
  2. Intressant forum. Men det är ganska tydligt att nötterna innehåller ämnet saponiner. De kommer också fram till att de har en effekt i några tvättar så vad är då problemet? Jag har bara tvättat en gång men jag tyckte att det luktade gott om kläderna och den var dessutom mer mjuk än den brukar vara. Jag tänker fortsätta använda frukterna, men om jag framöver känner att de inte fungerar som jag vill så får jag utvärdera om jag vill använda dem.

    SvaraRadera
  3. Uppdatera gärna hur det går, om du fortsätter vara nöjd med nötterna, och om du tilverkar egen tandkräm och hur det då funkar. Nötterna är något jag ska testa såsmånigom. Hemmagjord tandkräm känns dock i skrivande stund inte lika lockande, men kanske om jag läser på lite mer om det..

    SvaraRadera
  4. Använde nötterna idag och det tar inte på det mest smutsiga. Antingen använder man fler nötter eller som koldioxidexperiment tipsade om, galltvål. Men det kommer en mer utförlig uppdatering framöver när jag använt dem en tid.

    SvaraRadera
  5. Vi använder såp/tvättnötter sedan några månader och det fungerar ypperligt! Vi har vid flera tillfällen varit överraskade av effekten.
    Mvh
    Mattias L

    SvaraRadera
  6. Använder Tvättnötter från www.webbsmart.se och har inte hittat några problem med dessa. Äntligen har man hittat en ekologisk produkt som inte är dyrare än vanliga kemiska tvättmedel. Man slipper dessutom sköljmedel då tvätten blir mjuk av saponinet.

    SvaraRadera