måndag, januari 12, 2009

Köpstopp - borgerlig bohemtrend?

Läste på DN att ett avståndstagande från konsumtion är det nya sättet att vara intellektuell, en ”borgerlig bohemtrend” för folk som har råd. Och visst kan jag förstå tanken. Det är på sätt och vis en klassfråga. Jag har råd att avstå från shopping, och sedan välja att återgå till att köpa. Många andra, även i Sverige, kan inte slå på igen och börja konsumera. De har inte det alternativet. Det betyder inte att jag är i närheten av att vara rik. Jag tillhör väl medelklassen, men jag tycker det är lite elakt att kalla det en borgerlig bohemtrend. Det står för allt som jag ogillar. Vi måste trots allt ta vårt ansvar för den ojämlika globala konsumtionen. Jag känner att jag börjar upprepa mig väl mycket, men ett avbrott kan vara nyttigt för oss alla.

Artikeln i sin helhet hittar du här: http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=2207&a=747252

2 kommentarer:

  1. Hej Rune,

    Intressant blogg. Är det okej om jag länkar till den? Jag hittade hit genom Nadia i Chile. Jag har bloggarna La Sueca i Chile (finns länkad från Nadias sida) och Anna om allt. Trevlig helg! Anna

    SvaraRadera
  2. Hej Anna,

    Visst får du länka. Kul att du hittat hit. Jag känner till din blogg La Sueca i Chile, och har faktiskt redan läst alla dina inlägg om din tid i Chile :)

    Trevlig helg! /Rune

    SvaraRadera