onsdag, januari 07, 2009

Media och försäljningsrekord

Om man tröttnat på kvällsjournalistikens snabba nyheter finns ett bra alternativ i Fria Tidningen. Man tar ofta upp nyheter som inte får plats i kommersiell media. Tidningen ägs och drivs av kooperativet Fria Tidningar, och alla som jobbar på tidningen har lika lön. Då de inte har ett vinstintresse kan man fritt skriva om det man är intresserad av. Man kan bland annat läsa om konsumtion i temat ”Konsumtion - En (o)hållbar livsstil

Men ibland undrar jag vad som hände med finanskrisen. Julhandeln i år slog nya rekord, och detaljhandeln sålde för första gången för mer än 60 miljarder kr. Enligt AB Handels Utredningsinstitut har omsättningen ökat varje år sedan 1995. Kanske är det i år vi ser resultatet av krisen om man ser till konsumtionen, men jag hade hellre sett att konsumtionen minskade på grund av ett ökat medvetande och inte av att folk har mindre pengar. Jag förstår att det kanske sticker i ögonen på vissa att man själv valt att konsumera mindre. Det finns många som lever på existensminimum och är tvungen att leva snålt. Det är också de som drabbas hårdast av finansiella kriser. Då kanske mitt ”experiment” ses som ett lyxproblem. Men överlag är det en konsumtionshets och det är det jag ogillar. Och ska det politiska systemet ändras så är det upp till den enskilda människan att försöka påverka. Annars kommer inget att ändras. Jag som person kan naturligtvis inte ändra andras konsumtionsvanor, men kan jag inspirera andra så väl det en bra början.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar