måndag, januari 12, 2009

Mat och dryck

Fick en fråga förra veckan vad som gäller mat och dryck. Ska det vara mer ok att äta i hemmet än utanför hemmet? Är det mer ok att äta havregrynsgröt än oxfilé (eller falafel)? Det fick mig att fundera över varför jag har de reglerna. Det finns alltid en gråskala över vad som är rätt och fel. Valde att bli vegetarian för åtta år sedan, och får ofta frågan vad som är ok att äta. Frukt och grönsaker är också levande och borde därför vara lika fel att äta. Varför äter jag ägg? Varför äter jag godis som innehåller gelatin? Varför äter jag mat som ser ut som kött? Jo, därför att jag valde det. Det borde vara så enkelt. Det är inte svart eller vitt.

När det gäller konsumtion av mat i år valde jag att restaurangbesök inte var tillåtet. I år vill jag leva så snålt och konsumera så lite som möjligt och då känns inte restaurangbesök förenligt med köpstoppet. Det handlar också om behov. Jag måste äta, men jag måste inte äta ute.

Samtidigt måste jag dra gränsen någonstans. Att äta gröt varje dag kan vara ganska tröttsamt och man vill kunna belöna sig själv ibland. Då kanske jag smäller till med stekt halloumi med bulgursallad :) Det gäller bara att hitta nöjen som inte kostar. Och om ni som läser detta har några tips på vad man kan göra så lämna gärna några kommentarer. Det behöver inte vara något speciellt. Vad som helst.

Jag vet att jag valde ganska strikta riktlinjer, och om jag om några månader inser att det här inte fungerar för mig så ruckar jag kanske lite på reglerna. Jag skulle däremot se det som ett misslyckande, så jag väljer att inte tänka så mycket på framtiden. Jag tar det som det kommer och just nu har jag inga problem. Tycker köpstoppet fungerar bra, och har inte varit i närheten av några frestelser. Märkte även att den här bloggen tar ganska mycket tid. När jag inte skriver så funderar jag ofta på vad jag ska skriva, så det känns nästan som jag fått en ny hobby.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar