söndag, januari 04, 2009

Regler för 2009

Nämnde anledningarna till varför jag började med det här projektet i förra inlägget. Har länge insett att jag konsumerar väl mycket och att jag faktiskt inte behöver allt jag köper. Då jag läste att Ann-Christin Gramming hade provat ett helt år med köpstopp insåg jag att om hon kan det så kan jag också det. Hon har nu avslutat sitt köpstopp och det resulterade i boken "Köp inte den här boken! : mitt år med köpstopp". Planerar att låna den på biblioteket så snart den är återlämnad. Även om Anki avslutat sitt köpstopp uppdaterar hon sin blogg nästan dagligen med intressanta funderingar kring konsumtion och miljö. Jag rekommenderar alla som vill veta mer ett besök där.

Jag har i princip samma regler för mitt år som Anki.

  1. Enbart mat, medicin och förbrukningsariklar får inhandlas
  2. Om något går sönder kan jag ersätta det om jag ser ett behov för det
I morgon tänkte jag ta en cykeltur till jobbet. Mest för att se om jag har den fysiska kondition det krävs och att inte kylan är för påträngande. Räknar med att det tar ca en timme.

3 kommentarer:

  1. Intressant projekt, skall bli spännande att följa. Jag har många gånger funderat på att göra något liknande själv men aldrig riktigt förmått mig till att sätta igång rent praktiskt.
    Lycka till!

    SvaraRadera
  2. Jag har oxå precis inlett mitt köpfria år, dock med några fler undantag, som jag skriver om i min blogg. Ska bli kul att läsa om någon som gör detta samtidigt som mig, alla bloggare jag hittills har hittat har avslutat sitt år. Lycka till!

    SvaraRadera
  3. Nadia, det gäller bara att förbereda sig väl innan man börjar. Jag hade i flera månader funderat på hur allt skulle genomföras. Men den är kanske lite svårare för dig som reser mycket. Då brukar det generellt konsumeras lite mer.

    Å, vad kul att det är fler som börjar med köpstopp samtidigt som jag. Jag ska definitivt följa hur det går för dig i år.

    SvaraRadera